خواهر اوشین؛ حکایت زنی که داشت می‌مرد


سریال «سالهای دور از خانه» را به یاد دارید؟ برای من خاطرات محوی باقی مانده مثل عکس اوشین روی جورابی که کلاس اول دبستان پوشیدم. تکرار سریال را ندیده ام اما یک صحنه از آن را به یاد دارم. آنجا که خواهر اوشین داشت می‌مرد، صحنه بسیار تاثر برانگیزی بود که حتی پدر اوشین را هم منقلب کرد. اشتباه نکنم بعد از تولد نوزادش بود. پرسید»دختر است یا پسر؟» گفتند :»پسر». خوشحال شد و گفت که خوشحال است که بچه پسر است چون مثل خودش نمی‌شود که نصیبی جز بدبختی و رنج نداشت.

الف- من هربار مادری را می‌بینم که از اینکه فرزندش پسر است ابراز خوشحالی می‌کند، یا خانم متاهلی که دلش پسر می‌خواهد یا از اینکه دختر ندارد ابراز شعف می‌کند یا خانم‌های مجردی که وقتی درباره زندگی آینده شان حرف می‌زنند می‌گویند هرگز نمی‌خواهند دختری داشته باشند(اگر نگویند مادام که در این کشور زندگی میکنند حاضر به بچه دار شدن نیستند) به یاد خواهر اوشین می افتم. آنها هم از استدلال او استفاده می‌کنند: «دختر بشود که مثل خودم بدبختی بکشد»…»دختر بشود که همه اش تو سری بخورد»؛ «دختر بشود که از اول تا آخر یک آقا بالاسر بهش بگوید چه بخور و چه بپوش و کجا برو و…»/ «دختر بشود که به اسم اعتبار و ناموس و حیثیت، محدود شود و حسرت چیزهایی را بکشد که حق طبیعی اش است»/ «دختر بشود که من بمانم و حوضم! ندارنم چه بکنم، با جامعه چه کنم؟ با تنها ماندن در تربیتش…»

ب- فرقی نمی‌کند تحصیلاتشان زیاد یا کم یا متوسط باشد و باز فرقی نمی‌کند شرایط مالی شان چطور باشد یا وضعیت مذهبی، در بهترین حالت، ورای احساسات و زاری و ندبه برای زن و زنانگی، اینطور به نظر می رسد که مادرهای معترض، احساس می‌کنند دربرابر همه دنیا تنها هستند، در برابر پدرها، در برابر جامعه و ابتلائاتش، دربرابر احکام ناعادلانه به اسم دین، در برابر حاکمیت و جامعه مطلوب و سالمش، دربرابر خلقت و اقسام دردهایش، دربرابر اسباب بازیهای صورتی، دربرابر ماهواره، دربرابر مد و زیبایی… مردها بیشتر دوست دارند که دختر داشته باشند. لابد چون درکی از این همه درد ندارند و این یکی را هم به جهت خودخواهی دل خودشان میخواهند…

ج- نهایت این که حکایت خواهر اوشین حکایت زنی است که داشت می‌مرد! من زنده‌ام و اتفاقن خیلی معترضم اما به اندازه بچه خودم هم نمیخواهم برای تغییر تلاش کنم!

 

مطالب مرتبط

آنچه سخت است استوار است

 

 

پاسخی بگذارید

