پایان نامه


چند وقت پیش یک نفر وقتی موضوع پایان نامه ی مرا شنید گفت که پایان نامه ای با موضوعی شبیه به موضوع کار من در دانشگاه اصفهان دفاع شده است. یادم رفته بود تا اینکه چند رو پیش که  سرگرم ترجمه ی مقاله ای از هاردینگ درباره ی علت ظهور شناختشناسی های فمینیستی در این برهه ی خاص از زمان بودم  چشمم به مهر دانشگاه اصفهان بر روی کتاب افتاد. کتاب بسیار ارزشمند و تاثیر گذار هاردینگ به نام « کشف واقعیت: چشم اندازهای فمینیستی در شناختشناسی، متافیزیک، روش شناسی و فلسفه ی علم …  »* را در دانشگاه اصفهان پیدا کردم. این کتاب شامل چندین مقاله از دانشمندان و فلاسفه ی مشهور فمینیست درباره ی معرفت شناسی و علم فمینیستی است که تاثیر انقلابی در حوزه ی شناختشناسی های فمینیستی بر جای گذاشت.
القصه؛ از پدر خواهش کردم که این پایان نامه را ببینند و فهرست مطالب و همین طور فهرست منابع آن را برایم یادداشت کنند. دیروز بعد از ظهر زنگ زدند و فهرست ها را خواندند. باورم نمی شد. عجب کار عظیمی…پس چرا اینقدر بی سر و صدا… لا اقل یکی دوتا مقاله از کنارش در می آورند و چاپ میکرند… با خودم گفتم  حقا که دانشمندان فمینیست درباره ی در حاشیه قرار گرفتن پژوهش های فمینیستی راست میگویند
شال و کلاه کردم و فی الفور راه افتادم به طرف اصفهان،12 شب رسیدم، امروز صبح رفته بودم کتابخانه ی دانشگاه اصفهان، خودش بود، در حوزه ی معرفت شناسی فمینیستی، اسم دوتن از اساتید خوشنام و بنام گروه فلسفه ی دانشگاه اصفهان هم بعنوان اساتید راهنما و اساتید داور داخل گروه و خارج گروه و استاد ناظر اطمینان آدم را نسبت به اینکه کار قوی و خوبی پیش رو دارد بیشتر میکرد.
نگاهی به فهرست چهار صفحه ای منابع انگلیسی انداختم. واقعا عجیب بود! تا آنجا که من طی یکماه کار کتابشناسی که به دستور دکتر رشیدیان انجام داده بودم دستگیرم شده بود، 80 درصد این کتابها در ایران موجود نیستند… اینهمه کتاب… تنها تورق آنها بیشتر از دو سال طول میکشید!
شروع به خواندن مطالب کردم… عجیب بود…برای هر جمله یک رفرانس داده بود.آنهم به چه کتابهایی و چه آدم های کله گنده ای، آدمهایی که بررسی آرائشان کار ده/پانزده سال بود، هاراوی، هارتسوک، چودودرا، هاردینگ، رز، آلکوف،مککلینتوک، گلیگان و… مطالب خیلی آشنا بود… کلی بود… و دائره المعارفی
بله، دائره المعارفی … یافتم… خودش بود… دائره المعارف فلسغی استنفود

بیست دقیقه متوقف شدم و متحیر ماندم و بعد ادامه دادم…هیچ منبع دیگری مگر چند پاراگراف در مقدمه که از کتاب خانم مشیر زاده (تاریخ دو قرن فمینیسم) آورده شده بود وجود نداشت…تا پایان همه کلمه به کلمه از همین منبع ترجمه شده بود… از یک دائره المعارف آنلاین!
بقول نسرین ضایع اونم اینقدر گل درشت
به خانه که آمدم سریعا رفتم سراغ اینترنت و دیدم حدسم اشتباه نبوده…کتابشناسی انتهای مطلب هم که در انتهای همه ی مدخل های استنفورد به چشم میخورد تحت عنوان منابع انگلیسی ذکر شده بود
منابع فارسی هم همان کتاب خانم مشیر زاده و عقل مذکر ژنویولوید بود و یک کتاب دیگر که من ارجاعی به آنها ندیدم …
درباره ی ترجمه ی اصطلاحات هم همان دهانم بسته بماند بهتر است زمانیکه استند پوینت تئوری و پرسپکتیویسم و ویوو همگی به اصطلاح دیدگاه برگردانده شده بود و هیچ تفکییکی میان آنها لحاظ نشده بود در حالیکه هر کدام از اینها دنیایی است برای خودش
از صبح تا حالا سرم درد میکند… هیچ جور نمیتوانم موضوع را برای خودم توجیه کنم… آیا مبالغی که برای راهنمایی رساله به اساتید تعلق میگیرد آنقدر برای استاد بزرگ سنت گرای معتقد به ارزش های جاودان الزام اخلاقی ایجاد نمیکند که از چنین کارهای زشت وبدون ارزشی تحت نام خودش جلوگیری کند؟ اگر نگاهی به پایان نامه بیندازید شکی برایتان باقی نخواهد ماند که استادان مذبور از نحوه ی نگارش رساله مطلع بوده اند و با این حال نمره ی 84/18 را مناسب آن تشخیص داده اند… دوستان میگفتند امسال دانشگاه اصفهان 30 نفر فوق لیسانس فلسفه ی غرب پذیرش کرده… شنیده بودم در قم مدرک خیرات میکنند
میگویند همه جا همین طور است… اگر راست باشد


Harding, Sandra and Merrill B. Hintikka, ed. Discovering Reality: Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology, and Philosophy of Science. 1983.
معرفت شناسی اجتماعی فمینیستی در دانشنامه ی استنفورد (حتما کتابشناسی آخر صفحه را ببینید)

 

پاسخی بگذارید

