مانیفست سایبرگ


«ماشین های ما به طرزنگران کننده ای کاملا زنده به نظر می رسند و این ما هستیم که به طرز وحشتناکی بی روح و مرده به نظر می آییم…»

دنا هاراوی-مانیفست سایبرگ

الف- دنا هاراوی* در سال 1944 در دنور به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی او در زمینه جانورشناسی و فلسفه است و از لحاظ وابستگی نظری یک فمینیست سوسیالیست محسوب میشود. مهمترین کتاب او «میمون ها،سایبرگ و زنان: باز ابداع طبیعت*» نام دارد. فصلی از این کتاب به نام مانیفست سایبرگ شهرت بسیار زیادی دارد. او مانیفست سایبرگ را در سال 1986 نوشت و بار دیگر پس از بسط و تجدید نظر در سال 1991 منتشر کرد. نگرانی هاروی به سبب ظهور جنبش «الهه فمینیسم» در آمریکا بود که فن آوری های جدید را رد می کرد تا زنان را به طبیعت بازگشت دهد. او برخلاف فمینیست هایی که به علم حمله میکنند معتقد است فقط سایبرگ های فمینیست میتوانند از نظام تکنولوژی جهانی جدا شوند

ب- سایبرگ* میتواند هر چیزی باشد، موجودی انسانی با عضوی مصنوعی(پروتز) یا یک روبات با یک لایه پوست انسانی(مانند آنچه در فیلم ترمیناتور به تصویر کشیده شده است) و طبق نظر دنا هاراوی ما همگی تا حدی سایبرگ هستیم. بنابر این او نوعی هستی شناسی سایبری را بدیهی میداند، یک هستی شناسی که پیش فرضش فروپاشی مرزهای سنتی مرتبط با جسم است. سایبرگ مخلوقی در جهان «پسا جنسیت» است که هیچ ارتباطی نیز با دو جنسگرایی، همزیستی پیشا اودیپی با کار بیگانه نشده  یا فریبندگی های یک کلیت ارگانیکی که با اختصاص قدرت تمامی اجزا در وحدتی بالاتر شکل گرفته باشد، ندارد. بدین معنی، سایبرگ هیچ داستان اصیل و خاستگاهی در معانی غربی ندارد.

ج- مانیفست سایبرگ*؛ هاراوی میگوید همه ما کما بیش یک سایبرگ هستیم، و البته این گفته او به این مفهوم ساده انگارانه نیست که ما روبوت هستیم یا تنها کارهایی را انجام میدهیم که از پیش برای ما برنامه ریزی شده است. سایبرگ منکر وجود سوژه دکارتی است و مرگ آن را آشکارا اعلام میکند. سایبرگ دیگر سوژه خود مختار عقلانیت مدرن نیست اما این بدان معنا نیست که نمیتواند کنشگر فعال سیاسی باشد . سایبرگ سیاست های خاص خودش را خواهد داشت. سایبرگ هیچ هویتی ندارد، چرا که به خط سیر استدلالی از «می اندیشم» به «من هستم» هیچ نیازی ندارد. کنش سیاسی سایبرگ نه در دوگانه سوژه/ابژه، فاعل/مفعول، که در از میان بردن آنها در امتزاج هایی نیرومند تر است. هاراوی در پایان مانیفست سایبرگ با اشاره به چگونگی بازسازی بعد از جراحت  میگوید«عضو از نو رشد یافته میتواند هیولا وار، نیرومند و حتی دو چندان باشد. ما همگی عمیقا آسیب دیده ایم. ما به بازسازی و نه بازیابی نیازمندیم و به امکانهایی برای بازسازی رویایی اتو پیایی امید به جهان هیولا وار بدون جنسیت محتاجیم.»

د- دیروز که سری به چند کتابفروشی زدم در نهایت شگفتی دیدم «مانیفست سایبرگ: فمینیسم در روابط اجتماعی علم و فن آوری» از دنا هاراوی  توسط آقای امین قضایی توسط نشر گل آذین ( چاپ 1386)ترجمه شده است. این کتاب کوچک شامل ترجمه مانیفست سایبرگ به همراه یادداشتی از ترزا سنفت براین نوشته است که او در یادداشت خود کوشیده است ایده های اصلی دنا هاراوی را توضیح دهد. خواندن این کتاب را به همه علاقمندان مباحث فمینیستی توصیه میکنم .در ضمن متن انگلیسی مانیفست سایبرگ را میتوانید اینجا مشاهده کنید

*Donna Haraway
*Simians, Cyborg and Women: The Reinvention of Nature
*Cyborg
*ACyborg Manifesto


 

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s