فیلم


الف- در نظریه فمینیستی تحلیل بازنمایی زنان در فیلم های پر بیننده و تشریح بدیل های فمینیستی حوزه مهمی را تشکیل میدهند. موج اول نقد سینمای فمینیستی نگرشی عمدتا جامعه شناختی اتخاذ کرد و تصویر پردازی و نقش های جنسی را در سینما تحلیل کرد. پس از آن با تاثیر پذیرفتن از نشانه شناسی نظریه پردازان فمینیست نگران و درگیر نقش رسانه ی سینما در ساختن معنی شدند. این امر به منتقدان اجازه داد که اسطوره های مردسالارانه در مورد خانواده و جنسیت را ساخت شکنی کنند.
اصول روش روان کاوانه گامی اساسی در برنامه فمینیستی سینما بود، زیرا این روش به فمینیست ها امکان داد که درمورد نقش تماشاگر و تفاوت گذاری جنسی سوالاتی مطرح کنند.  آنها سلطه نگاه مردانه را در فیلم های کلاسیک هالیود نشان دادند  و مطرح کردند که سینما چطور با اتخاذ زبان نرینه محور باعث سکوت، غیبت یا به حاشیه رانده شدن زنان میشود. روانکاوی از دوجهت برای نقد فمینیستی کار آمد بود. هم از آن جهت که توانست نظریه سینما را به دیگر مسائل فمینیستی مثل پورنوگرافی و جداسازی جنسیتی ربط دهد و هم از آن جهت که مشوق تلاش فیلمسازان زن  در تهیه فیلمهایی بود که میتوانستند تماشاگر مذکر سلطه گر را برانند
ب– عامه مردم کشور ما رابطه چندانی با سینما،تئاتر و کتاب ندارند، برای همین هم عجالتا کاری به موارد مذکور ندارم. پر مخاطب ترین رسانه در کشور ما تلویزیون است و پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی سریالهایش هستند.  این سریالها تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ عمومی ما دارند. این سریالها با سرعت زیاد بر نحوه گویش و یا پوشش مردم تاثیر میگذارند و به تدریج نقش موثری در ایجاد باورهای عمومی و انتظار از نقش های اجتماعی در میان عموم مردم دارند.
در سریالهای تلویزیونی ایرانی  ما دو نوع زن و دختر بیشتر نداریم که تقریبا در همه موارد شخصیت های منفعلی هستند. زن های خوب که همه اش ظرف میشویند، جارو میکنند، آیفون را جواب میدهند و حرص میخورند و جیغ می زنند…محمممموووود…یا با عشوه میگویند هرچی شما بگی محمود آقا… در مقابل همه سختی ها و خیانت ها هم با محبت و مهربانی صبر میکنند و شربت می آورند چون مطمئن هستند که نویسنده طرف آنهاست و در قسمت پایانی ناگهان همه خوبیهایشان با هم رو می شود.
زن های بد که اغلب شاغل هستند و روحیات فمینیستی(با تعریفی محدود و مشخص) دارند، یک عالمه زلم زیمبو به خودشان آویزان میکنند با شال های رنگارنگ که روی مقنعه شان می اندازند. اکثرا مشکلات فراوان خانوادگی دارند. مدام دارند نقشه میکشند و چشمهایشان را ریز و درشت میکنند و مردها را در راستای نقشه های شوم و غیر انسانی شان از راه به درمی کنند تا آخر داستان که حسابی به لجن کشیده میشوند و همه چیز تمام میشود.
دخترهای خوب  همه شان چادری هستند و اصلا فرقی نمیکند که در چه خانواده ای باشند…هفتاد قلم آرایش میکنند و بسیار مهربان و خوب هستند و همه شان هم تا وقتی که پسر خوب داستان پیدا نشده قصد ادامه تحصیل دارند و بعدش معلوم نمیشود که چرا همه چیز یادشان می رود. این دخترها در خانه یک پیراهن چهارخانه مردانه با دامن میپوشند و کتاب در دست در حیاط خانه قدم می زنند و هی درس میخوانند،اگر نویسنده ماجرا خیلی در شخصیت پردازی آن دختر خانم دقت کرده باشد و یا  دختره نقش اصلی باشد به نحو بسیار بی ربطی نقاش هم هست و گرنه که هی توی حیاط راه می رود و درس میخواند و گاهی سوالهای احمقانه ای میکند جوری که انگار از پشت کوه آمده و دیگران هم مجبور میشوند برای روشن کردن او پیام اصلی داستان را برایش شرح دهند…واقعاً مجبور میشوند.
دخترهای بد شلخته و بد دهن هستند، دنبال مظاهر تمدن غرب در  سر و ظاهرشان هستند و اکثرا  یا اغفال شده اند یا در پی اغفال کردن هستند… بجای درس خواندن سیگار می کشند و فقط هفت قلم آرایش میکنند چون نباید خوشگل باشند و دل بیننده برایشان بسوزد تا وقتی که متنبه بشوند و چادر سر کنند. اگر قابل هدایت هم نباشند-که عموما هستند- بدبخت میشوند و شوهر گیرشان نمیاید تا آدم بشوند.
ظاهرا معرفی چنین نقش ضعیف و منفعلی از زن و تقدیس این نوع نگاه در دستورکار برنامه سازان سیما- از برنامه خانواده تا اشعار برنامه کودک- قرار دارد و منحصر به سریالهای تلویزیونی نیست. به نظر من نگاه تلویزیون به این مسئله مانند بسیاری مسائل مشابه بسیار عوامانه  است و عامدانه قصد دارد این رویه را ادامه دهد… زن هایی که به اندازه مخمّر نان هم شعور و آگاهی و اراده ندارند
ج– در سریال های تلویزیونی  غربی  که برای نمایش در تلویزیون ایران انتخاب میشوند هم آنجا که زن ها منفعل نیستند نقش خانم پلیس را بازی میکنند که اتفاقا خیلی خوشگل و مهربان و کاردان هم هستند و  رییس یک عالمه مرد است و اصولا برای حفظ جذابیت های نمایشی سریال شخصیت بسیار متناقضی دارند که عقل سلیم نمیتواند با آنها همدلی کند…شاید هم من اینطور هستم چون فرهنگ آنها را نمیشناسم. به نظر من شخصیت هایی چنین طناز نمیتوانند کمیسر پلیس یا چیزهایی شبیه این باشند…شاید هم بتوانند
د– در مورد سریالهای هندی و عربی هم  واقعا ترجیح میدهم حرفی نزنم…

ه– اما سریالهای تلویزیونی که از کشورهای شرق دور در کشور ما نمایش داده شده جایگاه متفاوتی دارد. از سریالهای  مربوط به فنون رزمی که بگذریم. اگرچه در میان رزمی کاران این سریالها خانمهایی شبیه خانم پلیس های سریالهای غربی هستند، وجود دارند سریالهایی که با نام هنر پیشه های زنشان در میان مردم شناخته میشوند. سریالهای ژاپنی  نظیر سالهای دور از خانه( اوشین) وداستان زندگی( هانیکو) سریالهایی متفاوت بودند که با دقتی خاص به فراز و نشیب های زندگی یک زن در تمام مسیر زندگی اش توجه داشتند و مخاطبان را به شدت تحت تاثیر خود قرار دادند، این روزها هم سریال کره ای جواهری در قصر(یانگوم) در حال نمایش است که مخاطبان بسیار زیادی را به خود جلب کرده است ، این سریال داستان یک شخصیت واقعی کره ای است که  اولین زنی ست که میتواند به عنوان پزشک دربار به پادشاه خدمت کند. سریالی که نه مانند سریالهای غربی شخصیت های متناقضی با مشاغلی  مردانه و ادا اصول های زنانه عرضه میکنند و نه مانند سریالهای ایرانی، عربی و هندی شخصیتی خاله زنک، نادان و منفعل از زنان ارائه میکند. شخصیت اصلی این داستان یک زن است و ماجرا نیز در بستری  زنانه روی میدهد. شخصیت ها- چه خوب و چه بد- آدمهایی جدی و واقعی هستند و تفاوت و نبوغ یانگوم نیز به شیوه ای باور پذیر در تقابل با سنت های پذیرفته شده نمایش داده شده. ضمن اینکه از معدود سریالهایی است که شخصیت هایش قدرت و جذابیت خود را صرفا از طریق تاکید بر جذابیت های جنسی شان به دست نیاورده اند. دشمنی ها، صمیمیت ها، دوستی ها و روابط عمیق انسانی که میان شخصیت های زن داستان وجود دارد جذاب و همدلی برانگیز است و ندرتا مورد توجه قرار گرفته است. این دست سریالها را میتوان جز نا پرهیزی های تلویزیون دانست


 

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s